2010. december 14., kedd

Ünneprontás

„Talán álmodni: ez a bökkenő;
Mert hogy mi álmok jőnek a halálban,
Ha majd leráztuk mind e földi bajt,
Ez visszadöbbent. E meggondolás az,
Mi a nyomort oly hosszan élteti:
Mert ki viselné a kor gúny-csapásit,
Zsarnok boszúját, gőgös ember dölyfét,
Útált szerelme kínját, pör-halasztást,
A hívatalnak packázásait,
S mind a rugást, mellyel méltatlanok
Bántalmazzák a tűrő érdemet:
Ha nyúgalomba küldhetné magát
Egy puszta tőrrel? Ki hordaná e terheket...”
(Hamlet monológja)



Chapter 1.

Bénítóan iszonyú álomból ébredtem. Percekig magamhoz sem tértem, és nem mertem visszaaludni. Azon gondolkodtam, hogy a tudatalattim, a nagy szimbolista, milyen pecízen és pedánsan megfogalmazza és formába önti a problémáimat, félelmeimet. (lsd: Fehér hotel) Freud kész esettanulmányt készíthetett volna az álomról. Csapdában voltam, nem menekülhettem, és tudtam, hogy meghalok. A fogvatartóim sötét szurokszerű anyagba dobtak, hogy próbáljak meg benne úszni. Elsüllyedtem, a karomat mozdítani sem tudtam, és Tele ment a szám és az orrom a masszával és úgy éreztem, megfulladok. Kihúztak, és azt mondták, hogy képes vagyok rá, és ezeken a teszteken át kell esnem. Ezután egy hosszú, krematórium féle folyosóba akartak betuszkolni, aminek az oldalaiból tűz csapott ki. Nem volt menekülés, bárhová néztem, és úgy éreztem, hogy megölnek, ha szökni próbálok.


Chapter 2.

Az APEH-nál voltam délelőtt. Vagy a TB-nél, ahogy tetszik. Napokig halasztottam, zsigeri pánikot éreztem, ha arra gondoltam, hogy túl kell ezen esni. Hiánytalan dokumentumokkal és azzal a biztos tudattal mentem oda, hogy igazam van, és személyesen el tudom intézni a dolgomat. Persze plusz dokumentumot kellett kitölteni, melyet – egyetem ide vagy oda – funkcionális analfabétaként rontottam el. Az ügyintéző gépies magyarázása frusztrált, a monológja közben minden egyes mondatot egyre halkabban hallottam, és legszívesebben sírtam volna a kétségbeeséstől. Valójában fel sem fogtam, hogy ki hol hibázott, én, a munkáltatóm, a hivatal. Erőtlenül és reményvesztetten kérdeztem vissza, hogy jól értettem-e, hogy ezt itt és most személyesen nem tudom elintézni. Nem, hívjam fel a levélen található ügyintézőt. (REMÉNYTELEN) Menjek be személyesen a központba, és mondjak el mindent újra, de nem elég szóban, írjak egy kérvényt is, és mindenről készítsek fénymásolatot. Nem merek nekivágni annak a napnak.

Chapter 3.

Amikor leszálltam a buszról, már láttam, hogy a másik oldalon fekszik valaki a földön. Mindenki elment mellette. Egy nő volt, nem láttam rajta, hogy emelkedik-e a mellkasa. A táskája a földön, rajta két doboz sör és rövidital. Csak alszik, gondoltam remélve, de mivel bőven nulla fok alatt voltunk, aggódtam is. Meg fog fagyni, ha itt hagyom. Ez a gondolat annyira felzaklatott, hogy szinte elcsuklott a hangom, ahogy hívtam a segély számot. Unott hang szólt bele, tökre megértem, gondolom van elég bajuk, rengeteg hasonló eset, én csak bejelenteném, mert félő, hogy MEG FOG FAGYNI. Bocsánat a zavarásért. A mentő szirénázva jött, és amikor elindultam felfelé az úton, indokolatlan (indokolatlan?) sírógörcs jött rám. Az arcomra fagytak a könnyeim, ahogy rázott a sírás, még jobban fáztam, mint addig, mert a kinti farkasordító hidegen túl valami jeges dermedés volt bennem belül, és hirtelen úgy éreztem, hogy csatát veszítettem, legyőztek.

Chapter 4.

Mert olyan sokszor vetették már a szememre a túláradó érzelmeimet. Mert olyan sok bajom származott belőle, s mert számtalanszor bebizonyosodott, hogy nem szabad ennyire lelkesedni, örülni, szeretni. Mert sokan szánják a naiv idealizmusomat, a gyermeteg szenvedélyemet, a szélsőséges rajongásomat. Mert kinevetnek engem és Juhász Gyulát is, („Szép Tündérország támad föl szívemben ilyenkor decemberben. A szeretetnek csillagára nézek, megszáll egy titkos, gyönyörű igézet, ilyenkor decemberben. „) hogy ugyan már hogy gondolhatok ilyen baromságokra, hogy ’karácsony szelleme’, meg ’legyünk jók, legalább most’ és ’tegyük szebbé a világot, legalább ilyenkor’.

Nos, Hamis Prófétáim, Nagyképű Fanyalgóim, Érzelemsivár Realistáim, ezúton jelentem, én, a Szánalmas Idealista, hogy a mai nappal feladtam. Valóban – nincs ünnep: az utcákon, a hivatalokban, a telefonokban, a lelkekben sem. Ez is csak egy ugyanolyan rohadt nap, egy rohadt hónapban, egy rohadt világban, ahol csak rosszakat álmodunk, ahol győz a Hivatal, és ahol bármikor meghalhat egy ember az utcán. Talán itt az idő nekem is leszállni a földre közétek.

 

8 megjegyzés:

  1. Erre csak azt tudom hogy "hug" egy oriasi "hug".

    VálaszTörlés
  2. Mira!
    Idén te voltál az egyik olyan ember, akinek az írásai, a gondolatai felébresztették bennem az ünnepi hangulatot, mikor írtad, hogy még karácsonyi pizsamád is van, vagy hogy milyen zenéket hallgatsz ilyenkor... ne veszítsd el a reményt éppen te! Kérlek őrizd meg azokat a dolgokat, amik a lényedhez tartoznak. Borzalmak és tragédiák, közönyösség, rosszindulat mindig is lesznek a világban, ez is az ember része, a sötét oldal. Te a "nap gyermeke" vagy, a te ragyogásod is olyan, ami enyhíthet ezen. Ezért nem szabad feladni. Gondolj a szeretteidre. Ők attól lesznek boldogok, ha téged annak látnak. Nem kell mindenkit megmenteni. Elég, ha magadat meg tudod....

    VálaszTörlés
  3. Chapter 1: Sajnos nehéz ehhez mit hozzátenni, én valamiért szeretem a rémálmaimat. Hozzáteszem, legtöbbször visszatérőek, azaz mondhatjuk, hogy megszoktam már őket.
    Chapter 2: Az APEH-es bulik engem is mindig aggasztanak. Nem csodálom, hogy ódzkodsz attól a naptól. Én is így tennék!
    Chapet 3. Egyszer én is hívtam mentőt egy hajléktalanhoz, akiről nem tudtam megállapítani, részeg-e, vagy halott. Megvártam, míg kijöttek, és az lett a vége, hogy a fickó durván matt részeg volt, a mentősők meg szimplán leb*sztak, hogy minek hívtam őket. Ez van.
    Chapter 4. Számomra idegen dolog az érzelem, így legtöbbször furcsa, ha valakiben az még megvan. A lényegét nem értem, hiszen nézetem szerint az csupán gátolja a logikát, de magát a jelenséget mindig érdeklődve figyelem!:)

    VálaszTörlés
  4. Nem Mira, nem szabad ám feladni!:)Szerintem most érzékenyebben reagálsz a rideg magyar valóságra, mert sokáig voltál Koreába, ahol nagyon sok pozitív élmény ért és ezek után megérkezni ebbe a "szürke" országba, na nem kis arculcsapás az biztos.
    1.Az álmokhoz nem értek, de az biztos hogy a rossz álmok el tudják rontani az ember egész napját, reméljük csak egyszeri alkalom volt és többet nem álmodsz ilyet.
    2.Apeh:ne hülyéskedj Mira, nincs az az ember aki szívesen megy be "oda", én csak vágóhídnak hívom:), szerintem teljesen normális, hogy azt érezted hogy elveszel a bürokrácia útvesztőjébe,mindenki így van ezzel.Az apeh-os ügyintézők meg egy külön emberfajta:),(elnézést minden apeh-ostól:)), persze biztos ott is vannak kedves emberek, csak most egy "ilyet" fogtál ki.
    3.Csatát veszítettél????Ja persze, éppen akkor mentetted meg egy ember életét.Éppen hogy nyertél Mira, hisz legyőzted a közönyt, a nemtörődömséget, a fásultságot és tetted azt amit ilyen esetben egy EMBER tesz.Segítettél.
    4.Van ünnep Mira, ott van mindenhol, csak most egy olyan világot élünk, hogy kevesen látják, vagyis érzik, mert ugye az ünnep a szívünkben van, és te Mira ezen kevesek között vagy, akiknek ott van a szívükben.Szóval ne hagyd magad, ne engedd, hogy bedaráljon a szürkeség.
    Ja és Juhász Gyula nagy kedvencem ááám.:)

    VálaszTörlés
  5. Anya én nem tudom...ugyanez van bennem. Álmodtam én is. Mégpedig azt, hogy lelőnek. Ok nélkül. És az éjszaka közepén rémülten ébredtem fel. És bennem volt az az iszonyú görcs, hogy pontosan tudom hol találtak el, de csak nincs semmi baj..és minden levegővételem egy kis feszültséggel társult.
    Kezdek beletörődni. Abba, hogy 18 éves lettem, és ilyenkor a papírok döntenek, rengeteg papír, mindegyiken egy szám, az lennék én. Nehéz ebbe beleszokni. Ilyen a világunk. És ez az, ami sosem fog változni.
    Naponta csomó hajléktalant látok a közelemben. Nem tudnak mit csinálni, hova menni, fagyoskodnak. Én hiszek abban, hogy van ennyi életigenlés bennük, hogy bemennek egy menedékotthonba. Ezek olyan dolgok, amiken nekünk sosem lesz erőnk segíteni. Te most segítettél. És ez kivételes tett volt.
    Végül a karácsony. Lehet, hogy engem néha őrületbe viszel az egésszel :) de jó látni azt, hogy valamiért ennyire lelkesedsz. A baj csak az, hogy utáni mindig jön a 'karácsonyutánidepresszió', amiből téged nagyon nehezen lehet csak kirángatni. Csak ne stresszeld túl és ne költekezd túl. Mert nem hiszem, hogy a díszek mennyisége miatt lesz karácsony...
    És utolsó sorban, szeretlek. Szeretem azt is, hogy nem vagyok egyedül azzal az érzéssel, hogy nem tudom megmagyarázni dolgokat miért veszek ennyire a lelkemre.
    Lányod.

    VálaszTörlés
  6. @Iza: egyike vagy azoknak az embereknek, akikben még látok EQ-t, vagyis érzelmi intelligenciát. Néha semmi nem segít, csak egy ölelés, még ha virtuálisan is. :)
    @Jantu: SOHA SENKI ilyen gyönyörűt még nem írt rólam, hogy a 'Nap gyermeke' vagyok. Valami szétomló örömmel tölt el engem emiatt. És lásd, elég hamar kiderült, hogy nem vagyok képes feladni a reménytelen és meddő lelkesedésemet. Nagyon fontos nekem, hogy olyan értékes és bölcs emberek olvassanak és jelezzenek vissza, mint Te. Hálás vagyok ezért! :)
    @Simemona: nagyon jó, hogy olyasvalaki is reagált, aki a 'másik oldalon' van. :) Racionalizmus, józanság, két lábbal a földön járás. Jóval kevesebbet csalódhatsz, mint én. Az érzelmekről írt utolsó mondatod pedig egyenesen jókedvre derített. :D
    @Mariann: ha nem vagyok a 'gödör alján', ugyanilyen okosan tudok én is hozzáállni a dolgokhoz, ahogy Te. Hát igyekszem, Kedves. :) Köszönöm a biztatást, és próbálok 'profitálni' a nagy igazságból: az ünnep a szívünkben van.

    VálaszTörlés
  7. S végül Te, Kicsim. Ahogy elolvastam a bejegyzésedet, erőt vett rajtam a bizonyosság, hogy egy: Te ismersz a legjobban széles e világon. Kettő: érdemes volt és érdemes minden, mert ilyen lányom van, mint Te. Sokkal jobb vagy, mint én. Csodálatos egyensúlyban van Benned az értelem és érzelem, és a nagy-nagy lelked és filozofikus gondolkodásod miatt Neked is nehezebb a világ csúnyaságait megemészteni. Igazad van, a Karácsony mániámmal őrületbe kergetek mindenkit, meg az utána esedékes depivel is. :))) Hát, majd itt leszel velem Te, és átvészeljük azt is. Addig is, ne feledd: 8 nap múlva Karácsony!!!! :DDD <3

    VálaszTörlés
  8. Szia Mira..megint karácsony jön...talán Kínában,vagy Budapesten..? Annyi minden történt veled ebben az évben, hogy másnak több életre is elég lenne. Addig vagy jól, erős és fiatal, amíg tele vagy az érzelmekkel..akármilyenek is ezek..ha az elmúlik megöregedtél, kimerültél, meghaltál..csak a testem:)
    Annyi hasonló gondolatot írsz le, amelyeken én is keresztülvergődtem,akár saját magamat olvasnám...én döntöttem..mérnök lettem..és ezeket a gondolatokat soha nem írtam le. Már csak azért sem, mert időm sem volt rá, valamint teljesen feleslegesnek ítéltem. De nem az. Valakiben megvan a kitartás hozzá és ha nem hagyja abba, akkor egyszer csak egy mű lesz belőle...más kérdés, hogy minek..talán csak annak,hogy én most elolvasom és látom, nem voltam egyedül..:) úgyhogy, akárhogyan és akárhol, boldog Karácsonyt! olvaslak tovább, ne beszélj csúnyán, ne írj olyan piszkos nyelvezettel, mint Fjord kisaszony, éppen az a szép, hogy olyan választékosan írsz. Ne engedj ebből...sajnos én is káromkodok, de útálom magam érte. Az én blogomat azt hiszem megtalálod, ha a moka névre kattintasz..hát tőlem ennyi tellett, inkább a facebookra rakok fényképeket, meg bámulom őket, mikor a pc kivetíti, hogy milyen szépek:)

    VálaszTörlés