2012. január 12., csütörtök

Nincsen remény


Azt mondják, a gyásznak – és saját értelmezésemben minden rossz történés elfogadásának - négy fázisa van. Először a tagadás, amikor mintegy védekezési mechanizmusként elutasítjuk a rosszat, ami történt. Másodszor a kontrollált szakasz, amikor – látszólag – tudatosan viselkedünk, hogy ne veszítsük el az uralmat önmagunk és a helyzet felett. Harmadikként jön a düh és harag, amikor óhatatlanul feltörnek az eddig visszaszorított érzelmek. Mindezek után – jó esetben – megtörténik az elfogadás, belenyugvás, a veszteség (rossz élmény vagy befolyás) feldolgozása.
Azt hiszem, én most a harmadik fázisban vagyok. Amióta hazajöttem Magyarországra, próbálom tudatosan megemészteni és elfogadni az itthoni helyzetet. Nem túloznak azok, akik azt állítják, hogy a haza nem volt még ekkora krízishelyzetben. Megpróbáltam/próbálok én mindent. A tagadásom eleve azzal kezdődött, hogy hazajöttem és HITTEM, hogy képes leszek itthon normális életvitelre. A kontrollált szakaszom abból áll/állt, hogy szervezgetem az „új életemet”, megpróbálok munkát találni, tervezgetem a jövőt, kapcsolatokat újítok fel és alakítok ki, tehát megpróbálok visszazökkenni a régi kerékvágásba.
Noha... elképesztő és vérlázító  az, ami most folyik az ország politikai, társadalmi és gazdasági színterein. Az ember egy ideig csak kapkodja a fejét hitetlenkedve, felháborodik, együttérez, aztán csak egyre fásultabb lesz, mert nem bírja már követni a sokkoló eseményeket. Egyszerűen TÚL SOK lett hirtelen, és már nincs erőnk, időnk, energiánk felfogni és megélni azokat a tragikus eseményeket, melyek velünk, itt és most történnek. Sokkoló öngyilkosságok sorozata a mélyszegénységbe süllyedt nyomorultaktól... reményt hiábavalóan felcsillantó tüntetések a demokrácia sárbagyalázása és a totálisan inkompetens kormánnyal szemben... sorozatos támadások és félelmetes szankciók külföldről, az Európa Bizottságtól és az IMF-től... nyakunk felett pallosként lebegő államcsőd... megélhetési ellehetetlenedést jósló irreális áremelkedések... a fővárost és az országot megbénító tömegközlekedési kollapszus veszélye... a „tiszteletreméltó” köztársasági elnökünk szégyenletes plágium botránya... és oh, mennyi mindent sorolhatnék még, és mennyi minden várható még...!
De mégis, nem ezek valamelyike volt az, ami engem a mérhetetlen düh és tagadás fázisába beletaszított. Két és fél évet kapott csecsemőgyilkosságért egy nő, aki az előzetes letartóztatása miatt másfél év múlva szabadulhat. NEM BíROK NAPIRENDRE TÉRNI A DOLOG FELETT. A felháborodásom és utálatom oly nagy mértékű, hogy nem tudom, át tudok-e térni az „elfogadás és belenyugvás” fázisába... Ez az állat, ez az embernek nem nevezhető szörnyeteg, titokban kihordta és megszülte a gyerekét. Majd megfojtotta. Majd berakta a csecsemője holttestét a fagyasztóba. Majd – talán isteni beavatkozásként, már ha van Isten... – rosszul lett, és kényszerült bemenni a kórházba, ahol kiderült, hogy gyilkolt. Igen, mert ezt nem lehet szépíten és enyhíteni: előre kitervelten, tudatosan és szándékosan meggyilkolta a gyerekét.
Én ettől az állattól – a düh és tagadás fázisában – nem hogy a szabadságát tagadnám meg, de talán az életét is. Én ettől elvenném a nagyobbik gyerekét. És én ettől elvettem volna a kisebbik gyerekét is, aki pár hónapja született – mert a Sors kegyetlen iróniája folytán, igen, van egy párhónapos babája is ennek a szörnynek. Aki másfél év múlva szabadul, és ott és úgy folytatja az életét, mintha mi sem történt volna. Hát hogyan lehetséges ez...? Hogyan születhetett ilyen ítélet...? Mi folyik ebben az országban...?
NINCS MENTSÉG. És ezt nem csak azért mondom, mert közvetlenül egy nappal előtte volt egy olyan – ’sírósan szívmelengető’? – hír, hogy két kisbabát otthagytak a kórház előtt, inkubátorban. Szőke Attila és Madarász Péter, így nevezték el őket az orvosok. Az egyiket a haja színe miatt, a másikat a kórház miatt, ami előtt megtalálták. Az ő anyáik –igen, ők még megtartották ezt a státuszt, még ha le is mondtak róluk –a lehető leghumánusabb megoldást találták meg, a végtelen elkeseredettségükben és nyomorukban is. És ezrek fognak sorbanállni ezért a két kicsiért, hogy megfelelő családi hátteret biztosítsanak nekik.
Magyarország, 2012. január 12. Nem tudom, lehet-e itt élni. Nem tudom, én képes vagyok-e rá. Nem tudom, érdemes-e egyáltalán.
Most tél van és csend és hó és halál.
A föld megőszült;
Nem hajszálanként, mint a boldog ember,
Egyszerre őszült az meg, mint az isten,
Ki megteremtvén a világot, embert,
E félig istent, félig állatot,
Elborzadott a zordon mű felett
És bánatában ősz lett és öreg.
Vörösmarty Mihály: Előszó)

6 megjegyzés:

  1. Igazad van teljesen. Én 17 éves fejjel ezeket élem meg, s visszasírom azokat az időket, amikor még nem ez volt. Sorozatosan építik le nálunk az embereket, sőt, még apámat is. Mert hogy minek legyen munkahelye normális. Csak azt nem értem, hogy bármilyen törvényt hoznak.. ők miért nem halnak bele? Sosem kóstoltak bele még abba az életbe amit mi élünk át, és csodálkozik hogy menekülünk el innen, mert ez már nem ország. Itt szinte uralkodónak képzeli magát, mintha egy királyság lenne. Mindent csak emelni tud, de arra nem gondol hogy azok az emberek akik nem a parlamentben meresztik a seggüket, nem milliókból élnek meg, hanem minimálbérből, vagy még annyiból sem. És utána még ők vannak felháborodva, meg a bankok ha valamit nem fizetünk ki nekik.. Sok minden dolog van ami most nekem sem tetszik (oktatási törvény) Leválthatnák igazán Orbánt, hogy ne menjen még nagyobb csődbe az ország.

    VálaszTörlés
  2. Ez szörnyű... Az abortuszt is korrektebbnek tartom, mint ezt. Az, hogy a hülye liba kipottyantja a gyereket-Mert erre csak azt lehet mondani, kipottyantja... és megöli, undorító. rosszabb, mint az állat... Hallottam arról, hogy a macska, vagy kutya kölykeit elvitték, és a szerencsétlen állat meg napokig kereste a kicsiket... :(. Nem akarok többé Magyarországon élni. Büszke vagyok magyarságomra, de hallom a híreket a politikáról, és gazdaságról, akkor elszégyellem magam, Mondhatnak bármit a hazaszeretetről, maszlag az egész, üres frázis... Bocsánat a terjengésért, de engem is felháborít a politika,meg olyan dolgok, mint az Általad említett cscsemőgyilkosság...

    VálaszTörlés
  3. Halló kedves Mira! láttam valahol a facebookon talán, hogy itthon vagy és hogy milyen nehéz volt hazajönnöd..nagyon sajnálom,hogy nem egy boldog és vidám Magyarországra jöttél vissza...de ne csak a sötét oldalt nézd. Pesten minden hiszterikusan el van torzítva és az ellenzék egymást és az embereket hergelik bele ebbe a sötét nihilbe ,nem beszélve a külföldi sajtóról...kevés optimista hely van most a világon, de nem érdemes még jobban beletaposni magunkat a mocsárba! Én hiszem, hogy túl leszünk ezen, és jobbra fordulnak a dolgok..ne hagyd magad ennyire sötét lelki állapotba kergetni! Nem ért minket se cunami, se földrengés,se pestisjárvány...nincs háború! és mindjárt itt a tavasz! Fel a fejjel, ne olvass újságot és ne nézz tv-t itthon:), jobb ha a rádiót is csak óvatosan hallgatod...ez nem struccpolitika, csak önvédelem,inkább olvass olyan blogokat, mint tieid:) ...ettől a sokktól akartak megóvni, akik azt mondták ne gyere haza. Ha kipihened majd magad, másképp fogod majd látni a dolgokat. De ez nem megy gyorsan...annyi élmény és sokk után,amit átéltél, nehéz átállni egy csendesjáratra...tudom magamról.
    mit mondjak...mindnyájunknak nagyon nehéz...de őseink ennél sokkal nehezebb időket éltek meg, mi semlehetünk gyengébbek! remélem megtalálod a helyedet....ahol igazán otthon vagy..vagytok

    VálaszTörlés
  4. @Midoo: tudom, mennyire fiatal vagy, és tudom, mennyire szereted Koreát. Érdekes, hogy a Te korosztályodból a legtöbb ember mégis csak itthon akar maradni, és Magyarországon boldogulni, akárcsak a Lányom. Soha nem tudnám rávenni, hogy elmenjünk valahová külföldre dolgozni és élni, ahol élhetőbb az élet... :( Neked megdöbbentően reális véleményed van az ország jelenlegi helyzetéről. Remélem, azért maradnak itthon a Te generációdból elegen, hogy jobbá tegyék ezt az országot...

    VálaszTörlés
  5. @Évi: számomra a legszomorúbb az a mondatod, amiben kategorikusan kijelented, hogy nem akarsz többet Magyarországon élni. Számomra ez egy teljesen érthető hozzáállás, főleg hogy tudom, olyan országban élsz, ami Kánaán - Hunniához képest. Ha lenne munkám Koreában, örökre ott ragadnék én is. Most körülbelül három hónapot adok magamnak, hogy itthon boldoguljak, és ha nem sikerül, minden követ megmozgatok, hogy külföldön éljek - de úgy hiszem, végleg. Mert ami most történik az országomban, az nem ad semmilyen reményre okot.

    VálaszTörlés
  6. @moka: Kedves Moka, eltelt egy hét, amióta a bejegyzést írtam, és ahelyett, hogy jobbra fordultak volna a dolgok, még több elkeserítő esemény történt. Tudom én, hogy 7 nap alatt csak az Úr volt képes csodát művelni, de én valóban reménykedtem, hogy most talán kibillen valami, pozitív irányba. Igazad van, amikor azt írod, hogy nem érdemes magunkat még lejjebb taszítani a gödörben... Sokszor úgy érzem, hogy nálam jobban senki nem tud örülni a világ apró szépségeinek, most mégis az az érzésem erősebb, hogy nem tudok osztozni az optimizmusodban. Igaz, most például éjjel két óra van, és kint puhán hullik a hó, és ennek például lelkemből örülök... Ám ettől még nem lesz munkám, megélhetésem, biztonságos jövőm és harmonikus életem itt, Magyarországon. Ami a leginkább elkedvtelenít, az az a tudat, hogy hamarosan megint el kell hagynom az országomat. Neked pedig azt kívánom, hogy meg tudd őrizni azt a példaértékű pozitív hozzáállást, amit a jelenlegi kritikus helyzetben is tanúsítasz.

    VálaszTörlés