2011. január 6., csütörtök

Marity Melinda: kiszanálva.


Szanálom a múltamat. Nagytakarítok, rendezgetek, kidobálom a feleslegesnek ítélt dolgokat. Ez is egy olyan kellemetlen dolog, amit az ember halasztgat, akár éveken át. Gyűjtögetünk, őrizgetünk, visszaemlékezünk és nosztalgiázunk, aztán rádöbbenünk arra, hogy a múlt szép és mocskos pillanatait, kellemes vagy kínos emlékeit csak teherként cipeljük magunkkal – ráadásul halomban áll az évek óta nem használt, lomtalanításra váró felesleges kacat. Az elhatározás kelletlen, a kivitelezés fárasztó, nem csak fizikalag, hanem lelkileg is.

Készen van a leltár. Naponta több kis számvetés tárgyakkal, emlékekkel – és a nehezen meghozott, megfellebbezhetetlen ítélettel: enyészeté vagy egy újabb dobozé. Egy Ibiza térkép, életem legjobb nyaralásáról, vagyis a fellelhető strandolásra alkalmas öblökről. Megtartva azzal a céllal, hogy egyszer még biztosan visszamegyek oda. De bizonyos nincs, a térkép sorsa a szemetes. Babanapló 18 évvel ezelőttről, a gyermekem első képe a születés után. Visszük tovább, a következő generációnak. Egy vers, egy indián törzsfőnök szavai, és érzem, rémlik hogy fontos volt, egy fontos embertől... ki tudja már. Fakulnak a bölcs tanácsnak szánt szavak: „Nem érdekel, miből élsz. Azt akarom tudni, mire vágysz, és hogy szembe mersz-e nézni a vágyaiddal. Nem érdekel, hány éves vagy. Azt akarom tudni, megkockáztatod-e, hogy őrültnek tűnj szerelmeidért, álmaidért, és azért a kalandért, hogy életben vagy. Nem érdekel, milyen bolygók köröznek holdad körül. Azt akarom tudni, hogy elérted-e már fájdalmaid középpontját, hogy megnyitottak-e már az élet csalódásai, hogy összezsugorodtál és bezárkóztál-e már a félelemtől, hogy érhet-e még fájdalom.” Bélyegek, Olaszországból, Spanyolországból, Belgiumból – soha fel nem adott képeslapok restanciái. A Lányom első hajtincse és fogacskái egy üvegfiolában. Át nem adott ajándék Tunéziából, egy Fatima keze kulcstartó, mely gonosz szellemektől óvni lett volna hivatott. Egy préselt sötétbíbor orchidea, Apám temetéséről. Hatalmas és súlyosan fájdalmas paksaméta kórházi zárójelentésekből, abból az időből, amikor szívbeteg volt a gyerekem. Kicsi óvodás kezeinek első agyag munkái – amikor még nem volt szívbeteg. Egy száraz rózsa, 20 évvel ezelőtti ’Nagy Szerelemtől’, és egy szenvedélyes levél a Nőről, aki olyan, mint a fekete párduc: befoghatatlan és megtarthatatlan. Belépők, repjegyek, voucher-ek, buszjegyek, a világ sokféle tájáról. Bianka vidám és gondtalan gyermekkori képei a fotózásokról, amelyek az újságokban megjelentek. És egy szivárványszínűre festett lapos kő, érzem, rémlik hogy fontos volt, egy fontos embertől... ki tudja már.

Carpe diem, ragadd meg a napot, élj a mának. Tucatjával olvasom az ilyen citátumokat mindenhol, mintha csak mindenki ebben látná a gondtalan élet titkát, és olyan kivitelezhetőnek tartaná, hogy csak a jelenre fókuszáljunk, és aggodalmainkat temessük el a múlttal együtt, vagy létrejöttük előtt roppantsuk szét a jövő markában. Találtam egy Coelho-t is, ami megragadta azt a lélekállapotot, amiben telnek emlék-szanálással töltött napjaim.

A múltat eltörölték,
s a jövő meg sem érkezett,
sodródom a nem létező jelenben,
szerelemben, hitben, kételyekben
úgy tűnik, hogy az életen
csak átlebbentem éppen.





5 megjegyzés:

  1. Tudom jól, mennyire kellemetlen érzés megszabadulni a régi dolgoktól, amelyek egykor jelentettek valamit. Ezt csinálom már egy éve.
    A megoldás: nagy levegő, és pusztuljon minden! Akkor, ott, abban a pillanatban rohadt durva érzés, kicsit bele lehet zakkanni, de másnapra kutya bajod, mert tudod, hogy igazából nem vesztettél el semmit.
    2010-ben folyamatosan jöttek a hírek árvízről, vörösiszapról, miegymásról, ahol rengeteg családnak szó szerint mindene odalett, pillanatok alatt. Ha nekem, bármikor problémát jelent megválni valamitől, mindig erre gondolok. A katasztrófák áldozatainak még az a lehetőségük sem volt meg, hogy dönthessenek a tárgyak életéről vagy haláláról. Én megtehetem, és ezért valamivel talán könnyebb a helyzetem.

    VálaszTörlés
  2. Tudod, az a furcsa, hogy ilyen megközelítésből még nem figyeltem ezt a dolgot. Voltam az árvízsújtotta területen, pakoltuk ki az önkéntesekkel szerencsétlen emberek kevés kis motyóját, mert el kellett hagyniuk a rogyadozó házat. Nos, valóban, az én problémám elenyésző az övékhez képest. Úgyhogy csöndben maradok, és szorgalmasabban pakolgatom minden kis talmi kincsemet - továbbra is vissza a dobozokba és zsákokba. :(
    Mert én azért a dolgoktól jóval nehezebben megváló nő vagyok. Képzeld, az indián törzsfőnök versét széttéptem és kidobtam tegnap, ma meg már kétségbeesetten kerestem a kukában. Megbántam. Nehezen tudok megválni dolgoktól, emberektől, mindentől.

    VálaszTörlés
  3. Igazából nem akartam itt példálózni, meg prédikálni, csak leírtam, hogy nálam mindig működik, ha arra gondolok, másoknak még a választás esélye sem adatik meg bizonyos helyzetekben. (És e mondatomat visszaolvasva eltöprengtem azon is, miért írok automatikusan ennyire túlbonyolított mondatszerkezeteket, amikor ezt egyszerűbben is megfogalmazhattam volna.)
    És persze jó, ha nincs kényszerhelyzet, ha az ember lehet kicsit engedékenyebb, ha "megmenthet" tárgyakat. Az teljesen rendén is van.
    A gond ott kezdődik, amit én csináltam, évtizedekig. Amikor minden vackot megtartottam, legyen szó bármilyen fölösleges, értelmetlen kacatról, mondván: egyszer talán még szükségem lehet rá. Persze sosem volt, így egy ponton túl elegem lett, és onnantól ment minden a kukába. Ha közben magával ránt a sok lom pár értékes, fontos dolgot is, az járulékos veszteség, elfogadom.:)

    VálaszTörlés
  4. Ne dobáld ki az emlékeidet Mira.Lesz majd valaki a távoli jövőben, aki ugyanúgy fog örülni a kincseidnek, mint ahogy te örültél Strúzczel Kamila (egy ellel) úrileány rég elfeledett karácsonyi lapjának!:)
    Amúgy én nagyon selejtezős vagyok!:)De nálam kétfajta selejtezés létezik.Az egyik a ruhák, konyhai eszközök, mindenféle tárgyak szanálása.Na ebben gyors vagyok és kíméletlen.Van két szerény sorsú család akiket támogatok, nekik küldöm rendszeresen a csomagokat.Nem szeretem ha sok tárgy vesz körül,nem tudom mért van ez.Persze vannak kedvencek, amiktől nem válok meg.
    Az emlékeimet én is gyűjtögetem egy szép dobozba.Gondolom ahogy telnek majd az évek több doboz lesz!:)De mindig arra gondolok, hogy talán lesz valaki akinek örömet okoznak majd ezek a dolgok, hisz mesélni fognak neki a jelenünkről,ami persze akkor már a múlt lesz!:)

    VálaszTörlés
  5. Mariann, az első két mondatod megmelengette a lelkemet. :) Köszönöm! Igen, én is arra várok, hogy legyen majd olyan, aki értékeli, akinek érdemes mesélni, aki valamilyen szinten át akarja élni - sokszor érzem, hogy a Lányomnak ez még teher lenne. Még inkább kellene egy saját kis zug, ami örökre szól, ahonnan nem kell vándorolni, ahol hely van a dobozoknak, ami száraz és meleg és világos... mint a nagymamám padlása a Wekerle telepen, ami 1910 óta őrizte Strúczel Kamila (egy ellel) úrileány rég elfeledett karácsonyi lapját. :)

    VálaszTörlés